Stosowanie plastikowych elementów np. karoserii w przeszłości było popularną praktyką przez producentów samochodów osobowych. Za pomocą tzw. plastików można było zmniejszyć wagę samochodu, a także koszt ewentualnych napraw. Wyprodukowanie elementu z tworzyw sztucznych jest w końcu tańsze od blachy. Co, gdy taką plastikową cześć pokryto lakierem, który zaczyna odchodzić?
Czarny plastik nie należy do najbardziej estetycznych materiałów. Z tego powodu wielu użytkowników samochodów decyduje się na lakierowanie elementów, które wykonano z tworzywa sztucznego. W ten sposób plastik dobrze wtapia się w karoserię i na pierwszy rzut oka trudno odróżnić go od karoserii.
Z reguły nałożenie lakieru na plastik może być dobrym pomysłem. Z tego materiału wykonuje się np. zderzaki, czy listwy. Po nałożeniu lakieru plastiki będą lepiej się prezentować. Zostaną też dobrze zabezpieczone przed wpływem czynników zewnętrznych.
Ważne! Pamiętaj, by podejść kompleksowo do lakierowania plastików. Elementy karoserii wykonuje się z różnych tworzyw sztucznych. Od zastosowanego materiału zależy sposób przygotowania powierzchni, a także rodzaj lakieru, który należy zastosować. |
Po pewnym czasie lakier na plastiku może zacząć się łuszczyć i wymagać ponownego nałożenia. Zanim to zrobimy, musimy jeszcze zdjąć lakier. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba wyposażyć się w odpowiednie narzędzia i materiały. Do usuwania lakieru z plastiku przyda się:
Powyższe narzędzia z reguły umożliwiają szybkie i skuteczne usuwanie lakieru z plastiku.
Ważne! Wybierając środek, który złuszcza lakier, sprawdź, czy można korzystać z niego przy plastikach. Niektóre preparaty o mocnym działaniu są w stanie odkształcić elementy z tworzyw sztucznych i np. stworzyć na ich powierzchni nieestetyczne pęcherze. |
W pierwszej kolejności warto zdemontować element, z którego chcemy usunąć lakier. W ten sposób zapewnimy sobie do niego lepszy dostęp. Ponadto ułatwi nam to pracę, gdyż nie będziemy musieli np. schylać się do zderzaka.
Jeśli chcemy skorzystać z opalarki w pierwszej kolejności, musimy zabezpieczyć dobrze element, z którego zamierzamy zdjąć lakier. Następnie:
Używając opalarki, trzeba uważać, by plastik nadmiernie nie zmiękł. Jeśli ogrzana zostanie jedynie warstwa wierzchnia, tworzywo zacznie się „pocić” ze względu na zawarte w nim olej. Wtedy farba powinna zacząć sama delikatnie odchodzić.
Dobrze sprawdzą się też specjalistyczne środki do usuwania lakieru. Najczęściej mają one formę sprayu. Znajdziemy je w branżowych sklepach. Używając ich przy pracy z plastikami, trzeba uważać na odpowiednie dozowanie.
Zbyt duża ilość środka do zmywania lakieru uszkodzi strukturę plastiku. W najlepszym wypadku pojawią się na niej pęcherze, które trzeba będzie dokładnie zeszlifować. W najgorszym element zacznie się nieestetycznie odkształcać.
Używając środka do usuwania lakieru, wystarczy spryskać powierzchnię plastiku i odczekać aż preparat zacznie działać. Pod wpływem związków chemicznych farba zacznie się łuszczyć i stanie się prosta do usunięcia.
Usuwanie lakieru papierem ściernym to najbardziej żmudny sposób. Do niego przyda się nie tylko papier o różnej gradacji, ale też szlifierka. Dzięki niej przyspieszymy cały proces.
Papier ścierny wystarczy nałożyć na tarczę szlifierki i delikatnie szlifować powierzchnię plastiku. Najlepiej robić to powoli i uważnie, by dotykana była jedynie wierzchnia warstwa, na której znajduje się lakier.
Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.