Silnik wyposażony w gaźnik to obecnie dość rzadki widok. Tego typu jednostki napędowe znajdują się głównie w jednośladach. Z samochodów zniknęły dekady temu. Z tego powodu wiele osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motocyklami, nie znają zasady działania tych pojazdów. Jak działa gaźnik i za co odpowiada ssanie?
Gaźnik odpowiada za wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej, która trafia do komory spalania. Obecnie został zastąpiony przez systemy wtrysku, które pozwalają na zrobienie tego skuteczniej i dokładniej. Gaźniki montowane są w silnikach z napędem iskrowym, czyli w popularnych benzyniakach. Ich budowa jest dość prosta i zawiera kilka elementów:
Zasada działania jest dość prosta. Paliwo trafia do komory pływakowej. Gdy osiągnie odpowiedni poziom, zawór iglicowy zamyka dopływ paliwa. W tym pomaga mu pływak, który podnosi się wraz z paliwem znajdującym się w komorze. Paliwo za pomocą dyszy trafia następnie do gardzieli. To w niej dochodzi do stworzenia mieszanki paliwa i powietrza. Powietrze do gardzieli trafia poprzez przepustnicę. To, jak dużo go będzie, zależy od poziomu nacisku na pedał gazu.
Jedną z funkcji gaźnika jest ssanie. Ma ona ogromne znaczenie dla pracy całej jednostki napędowej. Od kontroli ssania zależy między innymi przepływ paliwa, ale też moc i spalanie.
Ssanie z reguły pracuje w jednym z dwóch trybów. Może być otwarte lub zamknięte. Co to oznacza? W przypadku pracy na zamkniętym ssaniu zmniejsza się ilość powietrza w mieszance. Silnik szybciej wchodzi na obroty i łatwiej jest go nagrzać. Dzieje się tak, gdyż dochodzi do zamknięcia przelotu gaźnika.
Gdy ssanie jest otwarte, zwiększa dopływ powietrza po dodaniu gazu. Tym samym jednostka napędowa pracuje bardziej efektywnie, również na wysokich obrotach.
Warto wiedzieć! Ssanie w pozycji zamkniętej potrafi nawet kilkukrotnie zwiększyć zużycie paliwa. Dodatkowo zmniejsza efektywność spalania i sprawia, że na silniku może osadzać się nadmiar nagaru. Dlatego długotrwała jazda na zamkniętym ssaniu jest silnie niezalecana. |
Zamknięcie ssania jest bardzo przydatne przede wszystkim po uruchomieniu auta, szczególnie zimą. Dzięki niemu silnik może swobodnie się rozgrzać. Zamknięcie ssania zmniejsza także dławienie się oraz sprawia, że silnik tak łatwo nie gaśnie po rozruchu.
Jednym z kluczowych elementów eksploatacji gaźnika jest jego regulacja. Dzięki niej możemy sterować pracą silnika na wolnych obrotach i nie tylko. Wykonanie regulacji jest dość skomplikowanym zadaniem, które warto zlecić specjalistom. W ten sposób będziemy mieć pewność, że zostanie wykonana prawidłowo.
Większość domorosłych mechaników regulacji dokonuje tylko poprzez dyszę wolnych obrotów. To nie pozwala jednak na kompletną regulację pracy silnika i gaźnika. Aby motor pracował, prawidłowo trzeba sprawdzić wszystkie śruby regulacyjne.
Najważniejsze są dwie. Śruba paliwa i wolnych obrotów. Pierwsza reguluje to, jak wiele paliwa dostaje się za pomocą dyszy do komory spalania. Najczęściej producenci silników zalecają dokręcenie jej do końca i wykręcenie o około 2 obroty.
Oprócz niej należy wyregulować śrubę wolnych obrotów. Służy ona do sterowania przepustnicą, a dokładniej jej klapką. Za jej pomocą można zwiększyć przepływ powietrza w przepustnicy lub go zmniejszyć.
Aby znaleźć odpowiednią dawkę paliwa, trzeba po prostu regularnie testować silnik. Podczas regulacji warto wspomóc się książką serwisową lub instrukcją producenta. W niej powinny znajdować się wskazówki mówiące o tym, jak prawidłowo ustawić gaźnik.
Za każdym razem po zmianie ustawienia warto uruchomić na chwilę silnik i sprawdzić jak pracuje. Jeśli po rozgrzaniu wszystko działa prawidłowo, oznacza to, że gaźnik jest ustawiony prawidłowo i beznyna miesza się w odpowiednich proporcjach z powietrzem.
Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.