08 grudnia 2024

Świece zapłonowe to bardzo istotny element silników iskrowych. Odpowiadają one za wytworzenie iskry niezbędnej do rozpoczęcia reakcji spalania, która zachodzi w jednostce napędowej. Awaria tych niewielkich komponentów może skutecznie unieruchomić silnik. Co oznacza ich czarna barwa po demontażu?

Świece zapłonowe — najważniejsze informacje

Świeca zapłonowa to ostatni element układu zapłonowego, którego zadaniem jest zapewnienie iskry niezbędnej do spalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Świeca zasilana jest poprzez cewkę i przewody zapłonowe, które przekształcają energię zmagazynowaną w akumulatorze. 

Świeca zapewnia iskrę poprzez wyładowanie, które zachodzi pomiędzy centralną elektrodą a bocznymi. Liczba bocznych elektrod zależy od typu silnika, w którym świeca ma zostać zamontowana. 

Źródło: Canva

Co oznaczają kolory świec zapłonowych

Kolor świecy zapłonowej po wyjęciu może nam wiele powiedzieć o pracy jednostki napędowej. Co oznaczają poszczególne kolory?

KOLOR ŚWIECY ZNACZENIE
Kawa z mlekiem (szarożółty lub szarobiały) Silnik pracuje prawidłowo i korzysta z mieszanki paliwowo-powietrznej w odpowiednich proporcjach
CzarnyZbyt bogata mieszanka paliwowa,jazda z brudnym filtrem paliwa lub powietrza, częsta jazda na krótkich dystansach, zbyt zimna świeca
PopielatySilnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej, świeca jest zbyt ciepła lub wytwarza zapłon zbyt szybko
Zaolejona świecaDo cylindra dostaje się olej, uszkodzeniu mogły ulec uszczelki lub przestrzeń robocza cylindra

Powyższe kolory świec są w stanie pomóc w diagnozie wielu nieprzyjemnych dla silnika usterek. Dlatego warto zapoznać się z ich znaczeniem przed podjęciem próby naprawy niedziałającej lub źle pracującej jednostki napędowej. 

Jak poradzić sobie z czarnymi świecami zapłonowymi?

W przypadku motocykli i innych jednośladów z czarną świecą zapłonową można poradzić sobie w bardzo prosty sposób. Wystarczy wyregulować gaźnik. Jak to zrobić? 

  1. Lokalizujemy gaźnik, a na nim znajdujemy śruby regulacyjne,
  2. Dokręcamy śrubę paliwa do końca, po czym odkręcamy ją o liczbę obrotów zalecaną przez producenta
  3. Dokręcamy śrubę wolnych obrotów zgodnie z zaleceniami producenta silnika. 
  4. Uruchamiamy silnik i patrzymy, czy dobrze pracuje na wolnych obrotach. 
  5. Jeśli silnik działa prawidłowo, dajemy mu się nagrzać i popracować na wyższych obrotach.
  6. W przypadku problemów dokonujemy niewielkich korekt na gaźniku, po czym powtarzamy cały proces. 
  7. Sprawdzamy świecę zapłonową, by upewnić się, że skład mieszanki paliwowo-powietrznej jest właściwy. Jeśli silnik działa prawidłowo, świeca powinna mieć barwę kawy z mlekiem. 

W przypadku, gdy regulacja nie zapewni pożądanych rezultatów, musimy sprawdzić inne elementy silnika. Mowa tu o filtrze paliwa oraz powietrza. Te z czasem zapychają się i tracą swoją skuteczność. Przez to mieszanka paliwowo-powietrzna może być zanieczyszczona. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana filtrów. 

Jeśli świeca dalej jest czarna, świadczy to nieprawidłowej eksploatacji lub o złym doborze elementu. Motocykl warto raz na jakiś czas zabrać na dłuższą przejażdżkę. Regularna jazda na krótkich dystansach może bowiem powodować to, że świeca staje się czarna. Gdy to również nie pomaga oznacza to, że świeca jest „zbyt zimna”. 

Zbyt zimna świeca to taka, która nie rozgrzewa się do wystarczająco wysokiej temperatury, by spalić wszystkie osady węglowe. Korzystanie z niej na dłuższą metę doprowadzi do zanieczyszczenia komory spalania i pogorszenia kultury pracy jednostki napędowej. 

Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz