Motocykle i inne jednoślady korzystają z gaźników w celu wytwarzania mieszanki paliwowo-powietrznej. Co ciekawe, w wielu jednośladach lub innych pojazdach bazujących na gaźniku, znajduje się więcej niż jeden taki element. Wynika to z konstrukcji silnika. Jednocześnie większa liczba gaźników sprawia, że jednostka napędowa narażona jest na usterkę w postaci braku synchronizacji gaźnika. Jakie są jej objawy i w jaki sposób usunąć tego typu awarię? Podpowiadamy.
Reguła dotycząca pracy gaźników nie jest skomplikowana i odnosi się praktycznie do każdego rodzaju jednostek, które montowane są w pojazdach opartych na gaźnikach. Najczęściej jeden gaźnik przypada na jeden cylinder silnika. Jednostki napędowe montowane w motocyklach mają z kolei najczęściej od 1 do 4 cylindrów. Zdarzają się też większe silniki 6, czy nawet 8-cylindrowe. Są jednak niezwykle rzadkie. Potrzeba synchronizacji zachodzi w przypadku silników większych, które korzystają z więcej niż jednego gaźnika.
Praca jednego gaźnika nie jest szczególnie skomplikowana. Do jego najważniejszych elementów należy zaliczyć:
Wszystkie te elementy współpracują razem i wytwarzają mieszankę paliwowo-powietrzną. Zasada działania jest dość czytelna. Można przedstawić ją w kilku punktach.
O ile w silniku znajduje się jeden gaźnik, sytuacja jest dość prosta. Wystarczy go systematycznie regulować. Gorzej, jeśli gaźników mamy więcej. W takiej sytuacji elementy odpowiadające za kontrolę składu mieszanki paliwowej mogą ulec desynchronizacji.
Źle zsynchronizowane gaźniki to takie, które nie podają jednakowej mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez to cylindry pracują w inny sposób i nie generują takiej samej mocy oraz momentu obrotowego. W takiej sytuacji gaźniki możemy porównać do ogniw łańcucha. Każdy łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo, a każdy silnik jest tak dobry, jak jego najsłabszy gaźnik.
Co zrobić, by dowiedzieć się, czy gaźniki są odpowiednio zsynchronizowane? Wystarczy, że przyjrzymy się pracy silnika w trakcie jazdy. Jeśli układy zasilające cylindry nie pracują jednakowo, jednostka napędowa będzie:
Same problemy podczas jazdy to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Dużo bardziej istotne są potencjalne skutki długotrwałej pracy silnika ze źle zsynchronizowanymi gaźnikami.
| Ważne! Długotrwała jazda ze źle zsynchronizowanymi gaźnikami może doprowadzić do uszkodzenia silnika. W takiej sytuacji głowica jest obciążona wysokimi temperaturami, a zniszczeniem zagrożony jest również korbowód. Jego urwanie może nawet poskutkować przebiciem kadłuba jednostki i jej całkowitym zniszczeniem. |
Do zsynchronizowania pracy gaźników niezbędne jest ich wyregulowanie. Najlepiej będzie, jeśli w jednakowy sposób wyregulujemy każdy gaźnik w silniku. W ten sposób powinny one pracować tak samo i zapewniać cylindrom identyczne mieszanki paliwowo-powietrzne. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności znajdujemy śruby regulacyjne na gaźnikach. Następnie wkręcamy do końca śrubę paliwa na każdym gaźniku i odkręcamy i liczbę obrotów, jaką podaje producent. Później regulujemy śrubę wolnych obrotów zgodnie z zaleceniami producenta. Motocykl odpalamy i sprawdzamy, czy silnik pracuje prawidłowo. W razie potrzeby dokonujemy korekt do momentu, w którym jednostka napędowa będzie równo działać.
| Ważne! Regulacja to proces dość prosty, o ile dotyczy jednego gaźnika. Połączenie jej z synchronizacją może być bardzo trudne bez specjalistycznego sprzętu i doświadczenia. Dlatego, jeśli nasz motocykl jest wyposażony w bardziej skomplikowany silnik, synchronizację warto powierzyć specjaliście. |
Po synchronizacji silnik powinien znów prawidłowo działać i zapewniać moc, jaką oferował nam gdy był fabrycznie nowy. Dbanie o regularną synchronizację gaźników to jeden z najważniejszych elementów eksploatacji jednośladów.
Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.