Motocykle i inne jednoślady korzystają z gaźników w celu wytwarzania mieszanki paliwowo-powietrznej. Co ciekawe, w wielu jednośladach lub innych pojazdach bazujących na gaźniku, znajduje się więcej niż jeden taki element. Wynika to z konstrukcji silnika. Jednocześnie większa liczba gaźników sprawia, że jednostka napędowa narażona jest na usterkę w postaci braku synchronizacji gaźnika. Jakie są jej objawy i w jaki sposób usunąć tego typu awarię? Podpowiadamy.
Reguła dotycząca pracy gaźników nie jest skomplikowana i odnosi się praktycznie do każdego rodzaju jednostek, które montowane są w pojazdach opartych na gaźnikach. Najczęściej jeden gaźnik przypada na jeden cylinder silnika. Jednostki napędowe montowane w motocyklach mają z kolei najczęściej od 1 do 4 cylindrów. Zdarzają się też większe silniki 6, czy nawet 8-cylindrowe. Są jednak niezwykle rzadkie. Potrzeba synchronizacji zachodzi w przypadku silników większych, które korzystają z więcej niż jednego gaźnika.
Praca jednego gaźnika nie jest szczególnie skomplikowana. Do jego najważniejszych elementów należy zaliczyć:
Wszystkie te elementy współpracują razem i wytwarzają mieszankę paliwowo-powietrzną. Zasada działania jest dość czytelna. Można przedstawić ją w kilku punktach.
O ile w silniku znajduje się jeden gaźnik, sytuacja jest dość prosta. Wystarczy go systematycznie regulować. Gorzej, jeśli gaźników mamy więcej. W takiej sytuacji elementy odpowiadające za kontrolę składu mieszanki paliwowej mogą ulec desynchronizacji.
Źle zsynchronizowane gaźniki to takie, które nie podają jednakowej mieszanki paliwowo-powietrznej. Przez to cylindry pracują w inny sposób i nie generują takiej samej mocy oraz momentu obrotowego. W takiej sytuacji gaźniki możemy porównać do ogniw łańcucha. Każdy łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo, a każdy silnik jest tak dobry, jak jego najsłabszy gaźnik.
Co zrobić, by dowiedzieć się, czy gaźniki są odpowiednio zsynchronizowane? Wystarczy, że przyjrzymy się pracy silnika w trakcie jazdy. Jeśli układy zasilające cylindry nie pracują jednakowo, jednostka napędowa będzie:
Same problemy podczas jazdy to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Dużo bardziej istotne są potencjalne skutki długotrwałej pracy silnika ze źle zsynchronizowanymi gaźnikami.
Ważne! Długotrwała jazda ze źle zsynchronizowanymi gaźnikami może doprowadzić do uszkodzenia silnika. W takiej sytuacji głowica jest obciążona wysokimi temperaturami, a zniszczeniem zagrożony jest również korbowód. Jego urwanie może nawet poskutkować przebiciem kadłuba jednostki i jej całkowitym zniszczeniem. |
Do zsynchronizowania pracy gaźników niezbędne jest ich wyregulowanie. Najlepiej będzie, jeśli w jednakowy sposób wyregulujemy każdy gaźnik w silniku. W ten sposób powinny one pracować tak samo i zapewniać cylindrom identyczne mieszanki paliwowo-powietrzne. Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności znajdujemy śruby regulacyjne na gaźnikach. Następnie wkręcamy do końca śrubę paliwa na każdym gaźniku i odkręcamy i liczbę obrotów, jaką podaje producent. Później regulujemy śrubę wolnych obrotów zgodnie z zaleceniami producenta. Motocykl odpalamy i sprawdzamy, czy silnik pracuje prawidłowo. W razie potrzeby dokonujemy korekt do momentu, w którym jednostka napędowa będzie równo działać.
Ważne! Regulacja to proces dość prosty, o ile dotyczy jednego gaźnika. Połączenie jej z synchronizacją może być bardzo trudne bez specjalistycznego sprzętu i doświadczenia. Dlatego, jeśli nasz motocykl jest wyposażony w bardziej skomplikowany silnik, synchronizację warto powierzyć specjaliście. |
Po synchronizacji silnik powinien znów prawidłowo działać i zapewniać moc, jaką oferował nam gdy był fabrycznie nowy. Dbanie o regularną synchronizację gaźników to jeden z najważniejszych elementów eksploatacji jednośladów.
Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.