Motocykle crossowe służą do wyczynowej jazdy w trudnych warunkach. Ich konstrukcja została zaprojektowana tak, by dobrze wytrzymywać pokonywanie nierówności, czy nawet skoków. Czy taki motocykl może zostać zarejestrowany i wykorzystany do jazdy po drogach publicznych?
Motocykl crossowy to odmiana jednośladów przeznaczonych do jazdy po nierównościach. Jest on skonstruowany tak, by najlepiej radzić sobie na torach motocrossowych. Są to specjalnie przygotowane trasy, które pozwalają na wykorzystanie pełni możliwości takiego motocykla.
Tor motocrossowy jest tworzony w pełni przy użyciu materiałów naturalnych. Korzysta się z mieszanek żwiru, ziemi, gliny i piasku. W ten sposób przygotowywane są ciekawe tory zapewniające interesujące ściganie.
Źródło: pexels.com
Każdy jednoślad crossowy korzysta z mocnych, przystosowanych do dynamicznych zrywów jednostek napędowych. Takie motocykle wyposaża się też w krótsze, zapewniające lepsze osiągi tłumiki. Taki jednoślad korzysta także ze specjalnych skrzyń biegów z bardzo długim pierwszym przełożeniem. Zawieszenie w crossie jest bardzo twarde i zestrojone tak, by zapewniać stabilność przy lądowaniach, czy podczas bardzo szybkiej jazdy.
Motocykle crossowe są często mylone z enduro. Drugi typ jednośladów to w dużym uproszczeniu ugrzeczniona wersja crossa. Jest on zaprojektowany tak, by dało się go łatwo zarejestrować do ruchu. Kolejne elementy, które różnią te dwa rodzaje motocykli to:
ELEMENT | CROSS | ENDURO |
Silnik | Wyższa moc, przystosowany do jazdy na limicie | Niższa moc, spokojniejszy profil przyspieszenia, dobry na dłuższe przejażdżki |
Skrzynia biegów | Mniej przełożeń (4-5), bardzo długi 1 bieg, przystosowana do jazdy na wysokich obrotach | Więcej przełożeń (najczęściej 6), dużo krótszy 1 bieg |
Zawieszenie i geometria | Stabilniejszy na wybojach i przy dużych prędkościach, lepszy w szybkich zakrętach, większe tylne koło | Bardziej zwrotny, dużo miększy, mniejsze tylne koło |
Tak zwanego crossa można zarejestrować, lecz wymaga to dokonania pewnych modyfikacji. Fabrycznie takie jednoślady produkuje się z myślą o jak najlepszych osiągach. Z tego powodu nie posiadają elementów niezbędnych do otrzymania homologacji, która jest jednym z wymogów rejestracyjnych.
Warto wiedzieć! Kolejnym elementem, który sprawia, że cross wymaga modyfikacji przed rejestracją, jest jego tłumik. Jest on dużo krótszy niż w podobnych motocyklach enduro, przez co nie zawsze będzie w stanie spełnić normy emisji spalin oraz hałasu. |
Istnieją specjalne pakiety homologacyjne. Są to zestawy części, których montaż jest niezbędny do tego, by motocykl mógł zostać zarejestrowany i legalnie poruszać się po drogach publicznych. Taki pakiet obejmuje m.in. niezbędne lampy, kierunkowskazy, lusterka, klakson, a także miejsce na montaż tablicy rejestracyjnej.
Po zamontowaniu takiego zestawu elementów można wystąpić o rejestrację takiego motocykla. Do tego wymagane będzie przejście badania technicznego, a także wystąpienie o dopuszczenie do ruchu w wydziale komunikacji.
Ważne! Przed wyjechaniem motocyklem crossowym na drogę publiczną musimy jeszcze wykupić dla niego polisę OC. Ponadto wymaga on ważnego prawa jazdy odpowiedniego dla pojemności silnika i mocy, jaką dysonuje jednoślad. |
Rejestracja crossa w większości przypadków nie jest jednak opłacalna. Przystosowany do dróg publicznych motocykl crossowy nie będzie mógł ścigać się w większości zawodów motocrossowych bez demontażu lusterek, świateł i innych elementów.
Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.