08 grudnia 2024

Układ paliwowy dostarcza paliwo do komory spalania. W baku oraz w przewodach prowadzących benzynę lub diesla może zebrać się jednak powietrze, które negatywnie wpływa na prawidłowe przeprowadzenie tego procesu. Jednym z powodów takiej usterki jest zatkany odpowietrznik baku. Po czym rozpoznać ten problem i jak go naprawić?

Dlaczego powietrze jest tak niepożądane w baku paliwa?

Powietrze jest integralną częścią mieszanki paliwowo-powietrznej. Jego podanie powinno nastąpić dopiero w gaźniku, lub w systemie wtryskowym, zanim trafi do komory spalania. Nadmiar powietrza w baku i w całym układzie paliwowym może doprowadzić do jego awarii. 

Powietrze jest szkodliwe m.in., dla pompy paliwa, która będzie zasysać m.in. tlen i zanieczyszczenia zamiast benzyny. Dodatkowo zapowietrzenie powoduje, że spalanie paliwa rośnie. Silnik będzie mieć również trudności z rozruchem, a także zacznie nierówno pracować (zarówno na zimnym, jak i na gorącym etapie pracy). W najgorszym wypadku jednostka napędowa będzie gasnąć tuż po starcie. 

Zródło: pexels.com

Uszkodzony układ odpowietrzania zbiornika może także utrudnić tankowanie. Jeśli powietrze nie ma jak wydostać się z baku, powstanie w nim podciśnienie, przez które dotankowanie do pełna stanie się niemożliwe. 

Po czym poznać, że odpowietrznik baku jest zatkany?

Najprostszy sposób na rozpoznanie zatkany odpowietrznika to zauważenie, że układ paliwowy został zapowietrzony. Najszybciej możemy je rozpoznać poprzez objawy takie jak:

  • zwiększone zużycie paliwa,
  • problemy z rozruchem,
  • nierówna praca silnika,
  • zwiększona emisja spalin,
  • syk powietrza dobiegający z baku,
  • nieprawidłowe wskazanie poziomu paliwa,
  • problemy z tankowaniem.

Odpowietrznik najczęściej zatyka się samoistnie wraz z eksploatacją samochodu lub jednośladu. Zatkanie odpowietrznika nie jest jedyną awarią tego układu, które może doprowadzić do zapowietrzenia. Problematyczne są też wężyki, które z czasem mogą zacząć parcieć lub być nieszczelne. 

Kiedy dochodzi do zapowietrzenia baku paliwa?

Zapowietrzenie baku paliwa nie zawsze jest efektem jedynie uszkodzonego układu odpowietrzania. Dzieje się tak również w innych sytuacjach. Powodem może być:

  • wymiana filtra paliwa,
  • jazda z pustym bakiem,
  • nieszczelność przewodów paliwowych.

Przy wymianie filtra paliwa do układu paliwowego zawsze dostanie się pewna ilość powietrza. W takiej sytuacji wystarczy odpowietrzyć ten układ przed wyruszeniem w drogę. 

Niebezpieczne są nieszczelności przewodów paliwowych. Rozszczelniony przewód sprawia, że do układu wtryskowego dostanie się powietrze. Dodatkowo mogą pojawić się wycieki paliwa. Nieszczelności najłatwiej zlokalizować delikatnie uciskając przewód palcami. 

Z pewnością do zapowietrzeniu układu może doprowadzić regularna jazda z niepełnym bakiem. Jazda z małą ilością paliwa jest niestety dość popularna. Wiele osób tankuje swój samochód jedynie do momentu zapalenia się rezerwy i dotankowuje jedynie do ⅓ lub ½ baku. Dodatkowo w powietrzu wypełniającym bak znajduje się wilgoć. Gdy dojdzie do jej skroplenia, paliwo zostanie rozrzedzone, co negatywnie wpłynie na jego właściwości. 

Warto wiedzieć! Długotrwała jazda z zapowietrzonym układem paliwowym może też doprowadzić do uszkodzenia elementów silnika. Dlatego szybka naprawa jest kluczowa dla zachowania sprawności jednostki napędowej. 

Jak naprawić odpowietrznik baku?

W pierwszej kolejności musimy zlokalizować odpowietrznik. Miejsce jego zamontowania różni się w zależności od modelu samochodu. W niektórych autach znajdziemy go w okolicy wlewu paliwa lub na przewodzie, który doprowadza paliwo z wlewu do baku. Zdarza się jednak, że odpowietrznik montuje się w trudno dostępnym miejscu, na przykład w zbiorniku oparów. 

Jeśli mamy problemy z odszukaniem odpowietrznika, warto zajrzeć do instrukcji obsługi lub dokumentacji technicznej. Właśnie w dokumentach powinniśmy szybko znaleźć umiejscowienie odpowietrznika. Po jego zlokalizowaniu czas sprawdzić funkcjonowanie tego elementu. Jego końcówka może być mocno zabrudzona, co doprowadza często do jego zatkania. Z tego powodu powietrze nie jest w stanie prawidłowo wydostać się z baku podczas tankowania i dochodzi do zapowietrzenia. Oczyszczenie i naprawienie odpowietrznika powinno rozwiązać wszystkie problemy.

Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz