08 grudnia 2024

Gaźnik to jeden z najważniejszych elementów w prostych silnikach o zapłonie iskrowym. Z takiego rozwiązania korzystają przede wszystkim jednoślady, a także starsze auta. W nowoczesnych samochodach osobowych gaźniki „wymarły” na przełomie XX i XXI wieku. Do poprawnej pracy tego elementu, musi on mieć odpowiednią ilość paliwa. Po czym poznać, że benzyny w gaźniku jest za mało i jak poradzić sobie z tą usterką?

Jak skonstruowany jest gaźnik?

Na początku przyjrzymy się konstrukcji gaźnika. Dzięki temu będzie nam łatwiej zrozumieć, czemu znajduje się w nim za mało paliwa. Benzyna znajduje się w komorze pływakowej gaźnika. Trafia do niego z baku, a wlew sterowany jest przez zawór iglicowy. Zawór stale współpracuje z pływakiem, który podnosi się lub opada wraz ze stanem paliwa. 

Źródło: pexels.com

Z komory pływakowej paliwo trafia przez dyszę do gardzieli. W niej miesza się z powietrzem podawanym przez przepustnicę i następnie poprzez przewód ssący trafia do komory spalania. W ten sposób gaźnik wytwarza mieszankę paliwowo-powietrzną. 

Warto wiedzieć! Gaźnik został zastąpiony przez układy wtryskowe. W nowoczesnych samochodach osobowych spotkamy zamiast niego bardziej skomplikowane układy, które są w stanie wytworzyć skuteczniejszą mieszankę paliwowo-powietrzną. 

Po czym poznać, że w gaźniku znajduje się za mało paliwa?

Niedobór paliwa w gaźniku może powodować poważne problemy z pracą jednostki napędowej w jednośladzie. Usterkę można rozpoznać poprzez następujące objawy:

  • problemy z rozruchem silnika,
  • brak mocy, 
  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • gaśnięcie silnika na wolnych obrotach.

Objawów świadczących o tym, że poziom paliwa w gaźniku jest zbyt niski, nie można lekceważyć. W przypadku, gdy dopływ benzyny do komory pływakowej jest zablokowany, w najgorszej sytuacji paliwo może np. zalać komorę spalania. Dlatego gaźnik należy błyskawicznie naprawić. 

Co powoduje zbyt niski poziom paliwa w gaźniku?

Elementem odpowiedzialnym za zbyt mały poziom paliwa w komorze pływakowej jest najczęściej zaworek iglicowy. To on odpowiada za zamykanie i otwieranie dopływu benzyny z baku. Jeśli będzie stale zamknięty, gaźnik nie otrzyma wystarczająco paliwa. Najczęściej problem wynika z:

  • sparciałej gumowej główki zaworka iglicowego,
  • zablokowania zaworka poprzez np. paproch, czy inne zabrudzenie.

Warto wiedzieć! Równie niebezpieczne dla gaźnika jest przelanie. To najczęściej wynika z uszkodzenia pływaka, który zatapia się w komorze i nie jest w stanie zamknąć zaworka iglicowego. 

Jak naprawić gaźnik?

Gaźnik to element na tyle prosty, że z jego naprawą poradzi sobie większość domorosłych mechaników dysponujących szerokim zestawem narzędzi. W pierwszej kolejności musimy zlokalizować źródło problemów. W przypadku braku paliwa w gaźniku problemem najczęściej jest zawór iglicowy. Dlatego gaźnik należy rozebrać i sprawdzić jego stan. 

Jeśli gumowa główka zaworka została sparciała, konieczna będzie wymiana elementu. Powodem może być też niewielkie zabrudzenie, które zablokowało pracę iglicy. W takim wypadku rozwiązaniem będzie delikatnie usunięcie zanieczyszczeń. 

Ważne! Iglica to element niezwykle delikatny, który bardzo łatwo wygiąć podczas montażu. Jej prostosowanie jest niemal niemożliwe, dlatego z tym elementem trzeba obchodzić się bardzo ostrożnie. 

Jak wyregulować gaźnik — konieczność po naprawie

Po zakończeniu naprawy warto wyregulować pracę gaźnika. W ten sposób upewnimy się, że będzie on wytwarzać mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie. Do regulacji służą śruby regulacyjne. Jak je ustawić?

  • Śruba paliwa — dokręcamy do końca. Następnie wykręcamy ją zgodnie z instrukcją producenta. Z reguły zalecany zakres wynosi od 1,5 do 2,5 obrotu. 
  • Śruba wolnych obrotów — regulujemy zgodnie z zaleceniami producenta. 

Po odpowiednim dokręceniu obu śrub wykonujemy odpowiednie testy. Jak sprawdzić, czy gaźnik został prawidłowo wyregulowany? 

  1. Uruchamiamy silnik, jeśli pracuje prawidłowo, rozgrzewamy go do temperatury roboczej.
  2. Sprawdzamy kolor świecy w celu ocenienia składu mieszanki paliwowo-powietrznej. 
  3. Jeśli świeca ma kolor kawy z mlekiem, regulacja została wykonana prawidłowo. W innym przypadku wprowadzamy niezbędne poprawki i ponownie sprawdzamy jej kolor. Czarna świeca oznacza, że mieszanka jest zbyt uboga, jasna, że jest zbyt bogata.

W ten sposób gaźnik nie tylko będzie dysponował odpowiednią ilością paliwa w komorze pływakowej. Dodatkowo będzie wytwarzać mieszankę paliwowo-powietrzną, która spełnia wszelkie wymagania jednostki napędowej. 

Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.

Polecane wpisy

Zostaw komentarz