Gaźnik to jeden z najważniejszych elementów w prostych silnikach o zapłonie iskrowym. Z takiego rozwiązania korzystają przede wszystkim jednoślady, a także starsze auta. W nowoczesnych samochodach osobowych gaźniki „wymarły” na przełomie XX i XXI wieku. Do poprawnej pracy tego elementu, musi on mieć odpowiednią ilość paliwa. Po czym poznać, że benzyny w gaźniku jest za mało i jak poradzić sobie z tą usterką?
Na początku przyjrzymy się konstrukcji gaźnika. Dzięki temu będzie nam łatwiej zrozumieć, czemu znajduje się w nim za mało paliwa. Benzyna znajduje się w komorze pływakowej gaźnika. Trafia do niego z baku, a wlew sterowany jest przez zawór iglicowy. Zawór stale współpracuje z pływakiem, który podnosi się lub opada wraz ze stanem paliwa.
Z komory pływakowej paliwo trafia przez dyszę do gardzieli. W niej miesza się z powietrzem podawanym przez przepustnicę i następnie poprzez przewód ssący trafia do komory spalania. W ten sposób gaźnik wytwarza mieszankę paliwowo-powietrzną.
Warto wiedzieć! Gaźnik został zastąpiony przez układy wtryskowe. W nowoczesnych samochodach osobowych spotkamy zamiast niego bardziej skomplikowane układy, które są w stanie wytworzyć skuteczniejszą mieszankę paliwowo-powietrzną.
Niedobór paliwa w gaźniku może powodować poważne problemy z pracą jednostki napędowej w jednośladzie. Usterkę można rozpoznać poprzez następujące objawy:
Objawów świadczących o tym, że poziom paliwa w gaźniku jest zbyt niski, nie można lekceważyć. W przypadku, gdy dopływ benzyny do komory pływakowej jest zablokowany, w najgorszej sytuacji paliwo może np. zalać komorę spalania. Dlatego gaźnik należy błyskawicznie naprawić.
Elementem odpowiedzialnym za zbyt mały poziom paliwa w komorze pływakowej jest najczęściej zaworek iglicowy. To on odpowiada za zamykanie i otwieranie dopływu benzyny z baku. Jeśli będzie stale zamknięty, gaźnik nie otrzyma wystarczająco paliwa. Najczęściej problem wynika z:
Warto wiedzieć! Równie niebezpieczne dla gaźnika jest przelanie. To najczęściej wynika z uszkodzenia pływaka, który zatapia się w komorze i nie jest w stanie zamknąć zaworka iglicowego.
Gaźnik to element na tyle prosty, że z jego naprawą poradzi sobie większość domorosłych mechaników dysponujących szerokim zestawem narzędzi. W pierwszej kolejności musimy zlokalizować źródło problemów. W przypadku braku paliwa w gaźniku problemem najczęściej jest zawór iglicowy. Dlatego gaźnik należy rozebrać i sprawdzić jego stan.
Jeśli gumowa główka zaworka została sparciała, konieczna będzie wymiana elementu. Powodem może być też niewielkie zabrudzenie, które zablokowało pracę iglicy. W takim wypadku rozwiązaniem będzie delikatnie usunięcie zanieczyszczeń.
Ważne! Iglica to element niezwykle delikatny, który bardzo łatwo wygiąć podczas montażu. Jej prostosowanie jest niemal niemożliwe, dlatego z tym elementem trzeba obchodzić się bardzo ostrożnie.
Po zakończeniu naprawy warto wyregulować pracę gaźnika. W ten sposób upewnimy się, że będzie on wytwarzać mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie. Do regulacji służą śruby regulacyjne. Jak je ustawić?
Po odpowiednim dokręceniu obu śrub wykonujemy odpowiednie testy. Jak sprawdzić, czy gaźnik został prawidłowo wyregulowany?
W ten sposób gaźnik nie tylko będzie dysponował odpowiednią ilością paliwa w komorze pływakowej. Dodatkowo będzie wytwarzać mieszankę paliwowo-powietrzną, która spełnia wszelkie wymagania jednostki napędowej.
Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.