24 stycznia 2025

Układ wydechowy w motocyklu jest szczególnie narażony na nieestetyczne uszkodzenia mechaniczne. Każdego dnia jest bowiem wystawiony na wpływ warunków atmosferycznych. Dodatkowo wystarczy nawet małe zapoznanie się z nawierzchnią, by tłumik i inne elementy zostały dotkliwie porysowane. W takiej sytuacji, by doprowadzić go do dobrego stanu, trzeba zdecydować się na polerowanie.

Budowa wydechu motocyklowego

Układ wydechowy w motocyklu ma dość prostą budowę. Zaczyna się przy samym silniku na głowicy, gdzie znajdują się kolektory wydechowe. Najczęściej jeden kolektor przypada na każdy cylinder w silniku. Z tego powodu układ wydechowy z reguły zawiera od dwóch do czterech kolektorów wydechowych. Sytuacje, w których jeden kolektor przypada na więcej niż jeden cylinder, są bardzo rzadkie.

Spaliny z kolektorów są wyprowadzone przez powstające w komorze spalania wysokie ciśnienie. Następnie rurą trafiają do tłumika lub tłumików wydechowych. To końcówka, czyli tłumik jest najbardziej reprezentatywną częścią wydechu. Jednocześnie z racji na położenie oraz budowę jest narażony na obtarcia, rysy i inne uszkodzenia mechaniczne.

Rola wydechu jest znacznie większa niż tylko wyprowadzanie spalin tworzących się w silniku. Układ wydechowy odpowiada też za:

  • oczyszczanie spalin ze szkodliwych związków,
  • tłumienie dźwięku silnika, dzięki czemu ten spełnia normy hałasu,
  • sterowanie przepływem gazu, czym wpływa na moc silnika.

Wprowadzając zmiany w wydechu, można manipulować jego mocą i kulturą pracy. Popularne są modyfikacje, które przyspieszają przepływ spalin, tym samym poprawiając brzmienie, a także zwiększając dostępną moc. Wprowadzając jakiekolwiek modyfikacje w tym obszarze, trzeba pamiętać, by pozostać w prawnie określonych normach dotyczących hałasu i emisji spalin. W innym wypadku motocykl może mieć problemy z przejściem badania technicznego.

Skąd biorą się uszkodzenia układu wydechowego w motocyklu?

Wydech w motocyklu jest wystawiony na niemal wszystkie negatywne czynniki. Są to nie tylko opady atmosferyczne. W przypadku jazdy w trudniejszych warunkach na układzie osadza się na przykład sól drogowa wraz ze śniegiem, czy błoto. Szczególnie narażona są kolanka. Na tłumiku częściej spotkamy za to rysy. Mogą to być małe uszkodzenia powstałe po np. uderzeniu małego kamienia. Gorsze są głębsze rysy, które znalazły się na tłumiku po upadku.

Źródło: pexels.com

Uszkodzeniom sprzyjają także zanieczyszczenia w postaci piachu, czy kurzu. Ich obecność na powierzchni układu wydechowego może przyspieszyć pojawianie się rdzy. Ponadto osłabia strukturę wydechu, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia mechaniczne. Na to wszystko działają jeszcze bardzo wysokie temperatury, które panują wewnątrz wydechu. Spaliny są niezwykle gorące, przez co rozgrzewają metalowy układ do bardzo wysokich temperatur. Te mogą powodować nieestetyczne przebarwienia powstające np. na powierzchni tłumika.

Czym wypolerować wydech w motocyklu?

Polerowanie wydechu motocykla wymaga odpowiedniego przygotowania. Poniżej znajdują się materiały i narzędzia niezbędne do wypolerowania układu wydechowego.

Pasta polerska — jaką wybrać

Niezbędna jest oczywiście pasta polerska. To dzięki niej można sprawić, że tłumik i rury będą się błyszczeć niczym nowe. Ważne jest odpowiedni dobór preparatu. Każdy metal różni się od siebie i może wymagać innej pasty. Inaczej należy polerować chrom, inny preparat przyda się do stali nierdzewnej, a z jeszcze innego skorzystamy, gdy wydech wykonano z aluminium. Oprócz pasty przyda się też:

  • filcowa tarcza polerska,
  • wiertarka.

Nie tylko papierem ściernym!

Przydatny jest też oczywiście papier ścierny. To on służy do zeszlifowania wierzchniej warstwy, jeśli znajdują się na niej rysy czy odpryski. Do papieru ściernego może przydać się szlifierka, lecz ręczne zeszlifowanie zapewni większą dokładność całego procesu.

Ważne! Bardzo istotne jest zakupienie papieru o różnej gradacji. W ten sposób możliwe będzie dokładne i estetyczne zeszlifowanie wierzchniej warstwy metalu.

Z papieru ściernego nie skorzystamy w przypadku każdej rury. Materiały, które powinno się szlifować papierem to np. stal nierdzewna czy kwasowa. Stal niklowana, chromowana oraz aluminium to surowce, których nie powinno się traktować papierem ściernym. Wtedy ryzykujemy m.in. powstaniem kolejnych rys.

Kiedy polerowanie wydechu nie będzie wystarczające?

Polerowanie nie zawsze pozwoli sprawić, że motocykl będzie prezentować się jak nowy. Czasem uszkodzenia układu wydechowego są na tyle duże, że konieczna będzie jego wymiana. Kiedy polerowanie wydechu motocyklowego nie wystarczy?

  • kiedy rysy są zbyt głębokie,
  • gdy rdza poważnie zaatakowała elementy układu.

Jak wypolerować wydech motocykla?

Podstawą do polerowania jest dokładne czyszczenie wydechu. Jeśli układ ma odzyskać blask, którym imponował po wyjechaniu z salonu, musi zostać dokładnie oczyszczony. Do czyszczenia najlepiej zastosować specjalistyczne preparaty, które pozwolą usunąć zabrudzenia z kolektorów wydechowych. Należy też dokładnie oczyścić każde kolanko, rury i co najważniejsze tłumiki. W tym celu najlepiej zdemontować cały układ od kolektora po tłumik. W ten sposób łatwiej będzie nam go wyczyścić, a następnie polerować.

Gdy czyszczenie wydechu jest już za nami czas zabrać się do trudniejszego etapu. Polerowanie wydechu motocyklowego jest nieco bardziej wymagające, ale i tak każda osoba z podstawowymi umiejętnościami mechanicznymi powinna sobie z tym poradzić.

Warto wiedzieć! Przebieg polerowania zależy od rodzaju uszkodzeń.

Po oczyszczeniu wydechu nakładamy pastę polerską na tarczę i zacznij dokładnie polerować całą jego powierzchnię. W ten sposób częściowo zedrzesz wierzchnią warstwę, a pasta uzupełni wszelkie ubytki. Polerowanie kończymy, gdy wydech wygląda niczym nowy.

Pasjonat motoryzacji z wieloletnim doświadczeniem, Jan Szymański jest sercem i duszą portalu motoryzacyjnego Łada Klub. Jego głęboka wiedza o branży, połączona z nieustającą ciekawością, pozwoliła mu na stworzenie jednego z najbardziej cenionych źródeł informacji motoryzacyjnych w Polsce.

Polecane wpisy